Wednesday, June 27, 2007

congratulation Marie!

Marie A has got a prize, please look at:
www.scheibler.no

Congratulation once again!!!
Keep up the good work!

Tuesday, June 26, 2007

visitors at Nääs Konsthantverk in Sweden...

Now the exhibition in Sweden is over, and it was about 1000 visitors looking at the exhibition.

The next stop for this show is in Poland...

Monday, June 18, 2007

Marta Miguel show her own stuff...


we have been observed in Konsthantverkcentrums newsletter for June 2007.


We have been observed by Konsthantverkcentrum in Sweden for our use and collaboration as the first handicraft artist in the blog world.
I didn’t know that, but I’m glad that we get the attention.
Unfortunately is the text in Swedish, but I will try to translate it in a short cut… Later on...
En ny internetarena växer, att finnas i ”bloggosfären” öppnar nya möjligheter. Antalet bloggare ökar varje dag, man beräknar antalet till den svindlande summan av 100 miljoner. Där en hemsida fungerar som skyltfönster är bloggen också ett ett socialt rum och en plats för direktare dialog. Ett par av KHVCs medlemmar, smyckekonstnär Paula Lindblom och keramiker Karin Eriksson, äe entusiastiska bloggare. De var snabba att fatta vilket kraftfullt verktyg en blogg kan vara; som plats att marknadsföra sig på och för att hitta nya vänner i världen.

Paula Lindblom:
www.jewelleryproject.blogspot.com
www.f-art-projekt.blogspot.com
Paula Lindblom driver sedan två år The on-line jewellery project tillsammans med svenska Anni Jonsson, spanska Marta Miguel samt norska Marie Asbjørnsen och Maria Rodrigues. Det började med att Paula initierade en mejl-lista för 12 smyckekonstnärer. Den blev krånglig att hantera och kändes alltför sluten, så steget togs att starta en gemensam blogg för fem av dem, med inriktning på ett specifikt ämne, consumer society.
De kommunicerar nu sedan två år, synligt för resten av världen, om varandras pågående arbeten, mest är det Paula som sköter bloggen. Projektet växlar mellan att finnas på nätet och göra gemensamma ”verkliga” utställningar. Det aktualiserar ju också innehållet i bloggen och skapar nytt läsvärde. T.o.m. 26 juni har de en utställning på Nääs konsthantverk utanför Göteborg, den åker sedan vidare till Polen.

En evighetsmaskin
Nu har Paula också en egen blogg, på svenska. Man måste inte vara särskilt datakunnig, säger hon. Det är lätt och snabbt att uppdatera, man följer bara instruktionerna. Det är billigt, kostar ingenting att bli synlig och skapa relationer. ”När man väl har börjat sköter det sig själv, det är som en fantastisk evighetsmaskin, utan att man gör något mer sprids ens arbete runtom i världen”.
Hon har genom bloggandet upptäckt och fått kontakt med smyckekonstnärer som fokuserar på samma saker som hon själv; återvinning, material, konsumtionssamhället. Lite överraskad har hon förstått att hon är mycket populär i Spanien.
Paula har både bra och dåliga erfarenheter av att saker hon skrivit eller visat använts av andra. Man har ingen kontroll över det man en gång lagt ut, allt är öppet och offentligt och kan dyka upp som citat i andra sammanhang. Att en smyckesajt i Kalifornien lånat en bild från hennes hemsida och länkat till den är ju bra, men hon har också blivit citerad i lösryckta sammanhang.
Hon började med att sprida sin bloggadress till kontakterna i smyckevärlden ”Sedan sköter det sig själv. En digitalkamera och en blogg är allt som behövs, sen ligger världen öppen!”

Karin Eriksson:
www.karineriksson.se/blog
Karin Eriksson bloggar på engelska från sin egen hemsida sedan två och ett halvt år. Hon kan räknas till proffsbloggarna, varje dag har hon cirka 2 500 unika besökare. Många av dem är amerikaner och många återkommer. Hon har lagt ner mycket arbete på att bygga upp sin läsekrets och göra sig känd. 1.5 – 2 timmar per dag lägger hon på att hålla sin blogg aktuell och intressant för läsarna.
Motivationen kommer ur att hon ville ha ett inspirationsarkiv, som hon också delar med sig av. När hon har nya egna projekt på gång skriver hon om dem, men det mesta handlar om annat. Personliga betraktelser om t.ex. examensstudenter från Konstfack, Överjärva där hennes verkstad finns, eller formgivare hon gillar. Hon har numera ett avslappnat förhållande till skrivandet.
”Jag måste utgå från mig själv, annars vore det inte kul att ha bloggen” säger hon. ”En del tjänar annonspengar på sina bloggar, men det skulle förstöra det varumärke jag bygger upp, om jag associeras med saker jag inte står för.”

Milstolpar på vägen
Karin berättar om några viktiga händelser som hjälpt till att göra henne känd. Redan tre veckor efter att hon startat nämndes hon av en stor och viktig blogg. Att en stor sajt länkade gav bra uppmärksamhet. Det ledde till att stora Internet world nominerade henne till en tävling där de utsett de 100 bästa bloggarna. Hon vann inte men fick ännu fler läsare tack vare det.
I maj 2006 blev hon intervjuad på Design Sponge, en stor amerikansk blogg som uppmärksammar små designföretag, då hittade ännu fler till henne (http://designsponge.blogspot.com/, intervjun med Karin kan höras under ”pod casts”). Tack vare att hon skriver en hel del om Överjärva, ville Svenska Institutet länka från sin hemsida till hennes personliga bild av Sverige. Den australiensiska Lonely Planet fick också syn på hennes blogg och kommer på grund av det att ha med hennes verkstad i Överjärva i sin nästa Skandinavenguide.
Det ena leder till det andra. Bäst blir det när man växlar mellan virtuella och personliga kontakter; hon är gärna med på mässor och utställningar också. Nu har hon närmare 30 återförsäljare i USA, Japan, Danmark, Australien, England och Sverige. Sista året har det varit svårt att producera i takt med beställningar, men nu ska hon pröva ha en långtidspraktikant och funderar på att anställa.

Nätet en växande marknad
I besöksstatistiken för KHVCs hemsida syns det också att bloggarna blir alltmer viktiga, genom konsthantverksintresserade bloggare hittar fler till oss.
Finns det några nackdelar då? Jo, att det är oöverskådligt och det gäller att inte överväldigas. Som nybörjare kan man utgå från någon bloggare man har förtroende för och klicka vidare i den personens länklista. Det växer också fram sökmotorer, liksom ”hit-listor” för de mest lästa och mest populära bloggarna.
Det finns redan starka kommersiella intressen, många av portalerna är reklamfinansierade, annonserna vänder sig till användarna som statistiskt sett är konsumtionssugna unga människor. Med tiden kommer bloggvärlden att bli än mer en direkt marknadsplats, på gott och ont. Det betyder nätshopar, öppen reklam och dolda påtryckningar men också större möjligheter att nå en stor publik, var man än bor.